Nederlandse autobedrijven importeren op grote schaal jonge tweedehands auto’s uit Duitsland en België vanwege de lage prijzen en het grote aanbod. Dat melden AD en NOS – en dat beaamt Bovag.
Uit cijfers van Bovag blijkt dat de import in het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent is gestegen, zo schrijft het AD.
In heel 2013 steeg het aantal auto’s uit de twee buurlanden al met 20 procent naar ‘een absoluut record’.
Bovag wijt de toename van buitenlandse wagens aan een tekort aan occasions op de Nederlandse markt.
De verkoop van nieuwe auto’s loopt al jaren terug. In 2013 reden 416 duizend nieuwe auto’s de showroom uit, een kwart minder dan een jaar eerder.
Direct gevolg daarvan is dat er weinig goede tweedehands auto’s in Nederland te koop zijn, terwijl de vraag naar betaalbare occasions wel hoog is, zo is de redenering.
Op
NOSNieuws.nl staat een artikel (met gesproken interview met de Bovag-woordvoerder) over deze kwestie van geïmporteerde auto’s onder de kop ‘Tweedehandsje? Naar Duitsland!’.
In het Nationaal Occasion Onderzoek (NOO) dat jaarlijks wordt uitgevoerd door VWE en AM, zijn de bewegingen op het vlak van import en export duidelijk zichtbaar.
Zelfs dealer bedrijven importeren auto’s uit Duitsland, om er vervolgens een Nederlandse prijs op te plakken.
Dubbel winst dus voor de dealer.
Waarom de auto bij een Nederlandse dealer kopen terwijl u deze zelf uit Duitsland kunt halen?
Juist! Neem contact met mij op en ik vertel u alles wat u wilt weten om een auto veilig en vertrouwd in Duitsland te kopen.