BPM berekenen

BPM: Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen

BPM: Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen

Betalen voor de aanschaf van een privéauto of motor

0b1ad7a7b79268a1f4558db78e092446_XL

Wanneer je een nieuwe personenauto of motorfiets koopt, gaat een behoorlijk deel van de aankoopprijs naar de schatkist: BTW en BPM beslaan gemiddeld 40% van de totale prijs van een auto. Sinds 1 januari 2009 wordt de BPM bepaald aan de hand van de Co2 uitstoot. Omdat voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s geen goede CO2-gegevens beschikbaar zijn wordt voor deze categorieën de BPM als vanouds berekend op basis van de catalogusprijs en de brandstofsoort.

Opbouw BPM tariefstelsel

Binnen bepaalde bandbreedtes, de zogenaamde schijven, wordt voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht, waarbij voor elke opvolgende schijf een hoger tarief geldt. In 2014 kent het tariefstelsel vier schijven met verschillende CO2 grenswaarden voor benzine en diesel. Beneden een bepaalde CO2-uitstoot waarde geldt er een BPM vrijstelling. Voor dieselvoertuigen is er nog een variabele dieseltoeslag voor elke gram CO2 boven een bepaalde grenswaarde. Voor 2014 en 2015 is deze grenswaarde 70 g/km en voor 2016 is 67 g/km als gres voorgesteld.

Extra BPM-schijf en starttarief vanaf 2015

Vanaf 1 januari 2015 komt er binnen het tariefstelsel een BPM-schijf bij. Deze tariefschijf komt aan de onderkant en begint al bij 1 g/km CO2-uitstoot te tellen. Dit betekent dat dan alleen nog nul-emissie auto’s BPM-vrijstelling hebben. Voor de overige auto’s komt er bovendien een BPM-starttarief van 175 euro.

Aanscherpen CO2-grenzen tariefschijven

Vanaf 1-1-2015 bestaat de BPM tabel dus uit 5 schijven. De CO2-grenswaarden per schijf worden weer periodiek aangescherpt. Per schijf is er een tarief per gram CO2 van toepassing. Zowel de CO2-grenswaarden als de tariefstelling per schijf zijn in 2015 voor het eerst gelijk voor benzine en diesel (diesel kent nog wel de extra variabele dieseltoeslag). Voor 2016 zijn de plannen om de tarieven van de derde t/m de vijfde schijf te verhogen. In onderstaande tabel ‘BPM tarieven’ zijn zowel de CO2-grenzen als de tarieven voor 2015 en 2016 te zien.

Verhogen variabele dieseltoeslag

Het bedrag voor de in 2012 ingevoerde variabele dieseltoeslag wordt jaarlijks verhoogd. Per 1 januari 2015 gaat de toeslag voor elke gram CO2 boven de 70 g/km van € 72,93 naar € 86,00. Dit is inclusief de te verwachten inflatiecorrectie van 1,7%. De plannen voor 2016 zijn om het tarief alleen aan de inflatie te corrigeren en de dieseltoeslag te verlagen van 70 naar 67 g/km.

BPM-vrijstelling voor nul-emissie auto’s tot 2018

Een nul-emissie auto is een auto met een rechtstreekse CO2-uitstoot van nihil, zoals op dit moment een volledige elektrische of waterstofauto. Om het gebruik te stimuleren zijn nul-emissie auto’s sinds 2009 vrijgesteld van BPM. Deze vrijstelling is wettelijk vastgelegd en duurt tot 2018.

BPM regeling 2015 – 2016

Tarieven BPM

2015 2016*

Toeslagen

boven 70 g/km boven 67 g/km
Dieseltoeslag (variabel) per gram CO2 boven 70 g/km € 86,00 € 86,00

Vrijstellingen

Nul-emissie auto’s (elektrisch/waterstof) CO2-grens (g/km) < 1 < 1

Starttarief

Auto’s met CO2-uitstoot > 0 g/km € 175,00 € 175,00

CO2-grenswaarden tariefschijven benzine en diesel

2015 2016
1e schijf (nieuw in 2015) 1 – 82 1 – 79
2e schijf 83 – 110 80 – 106
3e schijf 111 – 106 107 – 155
4e schijf 161 – 180 156 – 174
5e schijf > 180 > 174

Tarief benzine en diesel in € per gram CO2

2015 2016
1e schijf (nieuw in 2015) € 6 € 6
2e schijf € 69 € 69
3e schijf € 112 € 123
4e schijf € 217 € 238
5e schijf € 434 € 476

* In de tarieven van 2016 is nog geen rekening gehouden met inflatiecorrectie

Bron: ANWB

BPM

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + 7 =

Follow Us

Klanten vertellen