BPM berekenen met Autotelex, niet altijd verstandig.
BPM berekenen, het lijkt zo ‘makkelijk’. Je kunt het natuurlijk zelf doen met de gratis te downloaden formulieren van de belastingdienst. Of als je van gemak houd: Gratis BPM berekeningen vind je op Autoweek. Of berekeningen van een paar tientjes op Autotelex.
De BPM wordt berekend aan de hand van de afschrijving van uw auto. Wat deze waarde is, is lastig te bepalen. Daarom zijn er modules in het leven geroepen om dit makkelijk te maken. De belastingdienst accepteert 3 van die modules en binnen die modules 3 verschillende rekenmethodes. Autotelex is de meest gebruikte, en goedkoopste module van deze drie. De andere twee worden uitsluitend gebruikt door automotive professionals en zijn niet makkelijk te gebruiken voor particulieren. Dat is natuurlijk jammer want zo betaal je makkelijk duizenden euro’s teveel BPM.
BPM berekenen op basis van de reële marktwaarde van je auto.
De waarde van auto’s bepalen is lastig. Een auto met een foute kleur, of een bepaald optiepakket is veel meer of minder waard. Wat heeft dit met de BPM berekening te maken als je een auto gaat importeren?
Autotelex bepaalt de waarde van een auto aan de hand van een theoretische waarde. Terwijl wij bij het maken van een BPM aangifte kijken naar de echte waarde. Waar zouden professionele auto-inkopers deze auto voor inkopen? Die prijs ligt veel lager dan de waarde die particulieren aan hun auto toekennen.
Autotelex kan aan de Belastingdienst een theoretisch afschrijvingspercentage voorschrijven van 40% terwijl de werkelijke afschrijving ruim 65% is. Op een bruto BPM bedrag van € 10.000 scheelt je dit € 2.000,-
Dankzij de goedkope ‘gratis’ BPM berekeningsprogramma’s betaal je snel duizenden euro’s meer BPM dan nodig is.
BPM berekenen op basis van de taxatiewaarde van uw auto.
Wanneer de auto gebruikssporen of gebruiksschade zoals krassen, deuken, versleten onderdelen en/of motorschade heeft is het in veel gevallen interessant om de schade door een erkend BPM taxateur te laten taxeren.
Onze taxateur maakt een tegenbewijs-rapport op basis van de echte taxatiewaarde op, waarmee je veel minder BPM betaalt.
‘Gratis’ BPM berekenen op basis van de Autoweek BPM calculator
Autoweek heeft een ‘gratis’ BPM calculator op de site staan waarmee je op basis van de standaard BPM berekeningsmethode een BPM berekening kunt maken.
NIET doen.
1. Deze rekenmethode wordt niet geaccepteerd. Autoweek is geen geldige BPM module.
2. Deze methode werkt op basis van de Nederlandse Co2 uitstoot. Auto’s in Duitsland hebben vaak een iets hogere uitstoot, en dus een ander BPM regime.
3. Er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met een huurverleden, goede/foute kleur, mooie opties, etc. Er is veel te zeggen over de uitvoering. Zo kennen de Duitsers geen High Executive van BMW.