Het kopen van een nieuwe auto is een belangrijke gebeurtenis. Je investeert immers een hoop van je zuurverdiende euro’s in iets waar je een paar jaar aan vast zit. Toch verbaas ik me over het gemak waarmee sommige mensen duizenden euro’s teveel betalen voor een auto. Terwijl men voor een paar duppies korting soms wel naar een andere supermarkt rijdt. Door een auto uit Duitsland te importeren kun je serieus veel geld besparen.
Wanneer je 10 km omrijdt voor een goedkopere magnetron, waarom zou je dan geen 400 km omrijden voor een veel goedkopere auto? Koop je volgende auto in Duitsland en bespaar veel geld op de aankoopprijs.
Waarom zijn uit Duitsland gehaalde auto’s zo veel goedkoper?
- Vraag en aanbod. Duitsland heeft een enorme auto-industrie. De fabrieken moeten draaien. Duitse autofabrikanten maken dus voortdurend nieuwe auto’s. Die moeten natuurlijk wel verkocht worden. Duitse merkdealers verkopen deze auto’s met veel korting als ‘Tageszulassung’ of laten hun medewerkers er in rijden ‘Jahreswagens’ Op een 2 maanden oude auto met 2.000 km op de teller bespaar je zomaar vele duizenden euro’s. Het aanbod is enorm. En dat drukt de prijzen.
- BPM. Op een nieuwe auto zit BPM. Die BPM wordt bepaald door de importeur ie met de Belastingdienst een overeenkomst heeft over de hoeveelheid te importeren nieuwe auto’s. Het berekenen van die BPM is gewoon een kwestie van alles op een grote hoop en dan delen door de hoeveelheid geregistreerde auto’s. Wanneer je een auto individueel importeert kun je de BPM veel gerichter bepalen. Zo schrijft een auto die een registratie heeft al snel 20% af. Die zelfde afschrijving kun je als korting op de BPM krijgen.
- BTW. Wanneer je als particulier een auto koopt betaal je in Nederland 21% BTW. In Duitsland is die BTW maar 19%. scheelt op een auto van 20.000 euro dus al snel honderden euro’s extra.
- Nieuwprijs. In Nederland worden bepaalde auto’s kunstmatig duur gehouden om klanten te kunnen lokken met hoge inruilprijzen. Hou je van een lekkere sigaar uit eigen doos? Prima. Wanneer je door dat soort trucs heenkijkt zie je dat de netto (zonder belasting) prijzen van nieuwe auto’s in Duitsland sowieso al een stuk lager liggen. Tel daarbij op dat je bepaalde auto’s niet eens kunt kopen in Nederland omdat die door ons achterlijke belastingklimaat niet te betalen zouden zijn. De Chrysler Grand Voyager, Subaru Impreza WRX of Ford Mustang bijvoorbeeld.