Ben je van plan om een auto te laten importeren? Een goede keuze, maar het is essentieel om goed geïnformeerd te zijn voordat je deze stap zet. In deze blog belichten we 5 cruciale aandachtspunten die je niet over het hoofd mag zien.
1 – Het schadeverleden van de auto
Wanneer je een tweedehands auto koopt weet je natuurlijk niet wat het schadeverleden van het voertuig is. Uiteraard ga je ervan uit dat er naar waarheid wordt gehandeld, maar helaas blijkt dat in de praktijk niet altijd het geval. Malafide handelaren kopen schadeauto’s in de VS op die via obscure oost-Europese wegen naar Duitsland worden gesluisd. Zo komt het weleens voor dat auto’s zo voordelig als mogelijk worden hersteld om zo veel mogelijk winst te maken.
De schade wordt verbloemd en vervolgens lees je in de advertentie re-import.Je denkt goedkoop uit te zijn. Uiteindelijk ben jij degene die de prijs betaalt. Niet alleen heb je te veel uitgegeven aan de aanschaf, maar op de lange termijn kun je ook te maken krijgen met aanzienlijke reparatiekosten. En dan hebben we het nog niet eens over de risico’s voor je veiligheid en de veel hogere BPM.
De meeste schades in Duitsland zijn bekend en de schades worden vaak professioneel hersteld. Als de auto ‘Unfallfrei’ wordt omschreven bij een officiële autodealer, kun je daar vrij zeker van zijn.
Vraag gewoon naar het schadeverleden, de meeste dealers doen daar helemaal niet moeilijk over en hebben een goede documentatie van de aard en de hoogte van de schade. Het beste is door de auto met het eigen oog te beoordelen of een expert hiernaar te laten kijken.
2 – De uitrusting van de auto
Hoewel de uitrusting van een auto vaak niet als eerste wordt overwogen, speelt deze toch een cruciale rol, vooral om teleurstellingen te vermijden. Neem bijvoorbeeld de BMW 3-serie met zijn diverse uitrustingsniveaus zoals de Sport, Luxury of M. Elk van deze versies biedt een unieke set aan kenmerken en accessoires, waardoor de keuze voor een bepaalde versie sterk kan beïnvloeden hoe de auto aan je verwachtingen voldoet.
Een interessant aspect hierin is dat de samenstelling van de uitrusting in een ander land aanzienlijk kan verschillen van wat we in Nederland gewend zijn. Dit betekent dat een bepaald uitrustingsniveau in Duitsland niet dezelfde kenmerken of extra’s heeft als dezelfde uitrusting in Nederland. In Nederland kan de High Executive-uitvoering bijvoorbeeld komen met bepaalde lichtmetalen velgen, terwijl de Duitse markt helemaal geen High Executive kent.
Dit verschil komt met name doordat de uitrustingsniveaus niet door de fabrikant, maar door de importeur worden samengesteld. Dit gebeurt met het oog op de specifieke wensen en behoeften van kopers in een bepaald land. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat zelfs de benamingen van de uitrustingsniveaus per land verschillen. Zorg dan ook dat je bij het overwegen van een importauto nauwkeurig onderzoekt welke specificaties en opties elk uitrustingsniveau bevat.
Wij kunnen op basis van het chassisnummer de exacte uitrusting van elke auto garanderen.
3 – De onderhoudshistorie van de auto
Bij GIJS Auto Import benadrukken we het belang van het controleren van de onderhoudshistorie als een cruciale stap bij het verifiëren van de kilometerstand van een importauto. Soms ontbreekt het onderhoudsboekje bij bijvoorbeeld Mercedes-benz, omdat deze in de sleutel is ingeleerd.
Het kan voorkomen dat een verkoper het boekje ‘kwijt raakt’ of vervangt door een zelf ingevuld exemplaar om de ware geschiedenis van de auto te verhullen. Daarom is het bij GIJS Auto Import een standaardprocedure om niet alleen te vertrouwen op het onderhoudsboekje, maar ook andere methoden te gebruiken om de betrouwbaarheid en de staat van de auto te garanderen. Wij zorgen ervoor dat je volledig geïnformeerd bent over de historie van de auto, zodat je een veilige en verantwoorde keuze kunt maken.
4 – De kilometerstand van de auto
De kilometerstand. Het is één van de meest voorkomende manieren om misleiding te creëren bij potentiële kopers van een auto. De kilometerstand speelt namelijk een belangrijke rol bij de verkoopwaarde van een voertuig. Als de stand lager is dan deze in werkelijkheid schijnt te zijn, lijkt de auto minder gebruikt en dus in betere staat, terwijl de waarheid ergens anders ligt. De verkoopprijs van de auto ligt dan hoger dan deze eigenlijk hoort te zijn. En dat is oneerlijk.
Daarom is het van cruciaal belang om de echtheid van de kilometerstand te verifiëren. Dit kan door de onderhoudsgeschiedenis en APK-rapporten te controleren en te kijken naar tekenen van slijtage die niet overeenkomen met de opgegeven stand.
5 – De aanwezigheid van een alarm in de auto
Bij GIJS Auto Import zijn we ons ervan bewust dat verzekeraars in het buitenland dikwijls andere eisen stellen aan alarmsystemen dan in Nederland. Voor een diefstalverzekering in Nederland is het bij bepaalde autotypes echter vereist dat ze zijn uitgerust met specifieke beveiligingsfuncties, zoals een startonderbreker en hellingshoekdetectie.
Het kan dan ook erg teleurstellend zijn om op de dag van levering te ontdekken dat je nieuwe auto niet voldoet aan deze Nederlandse eisen. En dat zou zonde zijn. Om onvoorziene verrassingen te voorkomen raden we je aan om vooraf grondig te controleren of de auto voldoet aan de Nederlandse beveiligingsstandaarden.
“Vijf cruciale aandachtspunten die elke slimme koper moet kennen voordat je de wereld van auto-import betreedt: wees voorbereid, goed geïnformeerd en alert om de beste deal te vinden!”
Meer weten over het importeren van een auto uit Duitsland?
Wil je meer weten over het importeren van een auto uit Duitsland? Het importproces kan voordelig zijn, maar vereist ook specifieke kennis over regelgeving, belastingen en de technische staat van auto’s.
Bij GIJS staat transparantie en maximale zekerheid centraal. Wij begrijpen dat de aankoop van Duitse occasions een complexe handeling kan zijn waarbij duidelijkheid en openheid van groot belang zijn. Wij denken graag met je mee en begeleiden je tijdens het importproces.