BPM
Dat moet toch wel een van de meest verguisde belastingen zijn in Nederland. Het maakt de prijs van een nieuwe auto al snel 40% duurder dan bij onze zuider- en oosterburen. De BPM is zelfs in strijd met de Europese wetgeving. Alleen levert het de staat veel meer geld op dan de boetes die het krijgt.
Koop je een nieuwe auto dan bepaalt de importeur voor jou welk bedrag er aan de fiscus betaald moet worden. Echter gaat dat bepalen van de hoogte gewoon met de natte vinger.
Wanneer je in Duitsland een zo goed als nieuwe auto koopt met een dagregistratie is de auto voor de wet gebruikt. Wij gebruiken dan een custom taxatierapport om de waarde van een auto te bepalen. Je kunt op deze manier veel geld besparen op de BPM omdat deze evenredig afschrijft met de waarde van een auto. Praat je over een Toyota Aygo dan zet dit weinig zoden aan de dijk. Rij je met een dikke BMW de showroom uit, dan schrijft ie direct een hoop af. Koop een luxe premium, sport- of terreinauto dus nooit in Nederland. De enige die je daarmee spekt is de Belastingdienst.
Aangezien we al genoeg belasting betalen kan die het wel missen. Je kunt dat geld wel beter gebruiken…