De autobelastingen gaan van 2018 tot en met 2020 flink veranderen.
100% elektrisch rijden wordt belastingtechnisch extra voordelig. Voor dieselauto’s gaat de belasting weer omhoog. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Wat gaat er voor jou veranderen? In samenwerking met Independer zetten wij het voor je op een rij.
Wegenbelasting voor iedere autobezitter
Elke eigenaar van een auto betaalt motorrijtuigenbelasting (mrb). De meeste mensen gebruiken de term wegenbelasting. Van deze belasting worden wegen onderhouden en het OV gesubsidieerd. De hoogte van de wegenbelasting hangt af van:
- het gewicht van je auto;
- of je auto op diesel, elektrisch of op benzine rijdt;
- hoe milieuvervuilend je auto is;
- in welke provincie je woont.
Weten wat jij betaalt aan wegenbelasting? Bij Independer kun je gratis jouw wegenbelasting berekenen.
Geen wegenbelasting voor volledig elektrische auto’s
Voor volledig elektrische auto’s hoef ook in 2018 geen wegenbelasting te betalen. Dit blijft zo tot en met 2020.
50 procent minder belasting voor plug-in hybride auto’s
Een plug-in hybride auto laadt je op via een laadpaal of stopcontact. Maar je kunt er maar een beperkte afstand puur elektrisch mee rijden (20 tot 50 kilometer). Daarna gaat hij over op brandstof. Volgens de overheid rijden dit soort auto’s een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch dan verwacht. En dus zijn ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Het kabinet vermindert de komende jaren dan ook de belastingvoordelen en gaat de plug-in hybride auto steeds meer als een gewone auto behandelen. Daarom betaal je voor een plug-in hybride auto’s tot en met 2020 de helft van de wegenbelasting die voor een gewone auto geldt.
Wegenbelasting dieselauto’s gaat omhoog
Rijdt je auto op diesel en heeft die geen fabrieksroetfilter? Dan betaal je vanaf 2019 15 procent meer wegenbelasting. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse van 1350 – 1450 kilo, is dit ongeveer 225 euro meer per jaar.
Volledig elektrische leaseauto’s maar 4 procent bijtelling
Heb je een auto van de zaak, en gebruik je die ook privé (meer dan 500 kilometer per jaar)? Dan moet je bijtelling betalen. Dat is een percentage van de cataloguswaarde van de leaseauto dat bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld. Hieronder zie je de bijtellingspercentages voor de komende jaren op een rij. Als je een volledig elektrische leaseauto hebt, ben je voordeliger uit.
Bijtelling | CO2-uitstoot | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Volledig elektrisch | 0 g/km | 4% | 4% | 4%* | 4%* |
Overig | > 0 g/km | 22% | 22% | 22% | 22% |
*Dit bijtellingspercentage geldt tot 50.000 euro van de nieuwprijs. Is je auto duurder? Dan betaal je gewoon 22 procent. Voor elektrische auto’s met alleen een waterstofmotor geldt dit niet.
Goed om te weten: deze percentages gelden voor een periode van 60 maanden. Vanaf het moment dat voor het eerst een kenteken voor de auto is afgegeven. Het percentage blijft hetzelfde als de auto van eigenaar wissels of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
“Heb je een auto waarvoor voor het eerst een kenteken is afgegeven voor 2014? Dan hoef je misschien minder bijtelling te betalen. Kijk daarvoor op de website van de Belastingdienst.” Rianne Veerman, expert autoverzekeringen bij Independer
Aanschafbelasting gaat omlaag
Heb je geen leaseauto, maar koop je zelf een nieuwe auto? Dan gaat een deel van het aankoopbedrag naar de overheid. Dit is de bpm (belasting van personenauto’s en motorfietsen). Welk bedrag je betaalt, ligt aan de hoeveelheid CO2 die je auto uitstoot. Voor een volledig elektrische auto betaal je in 2018 tot en met 2020 geen bpm.
Maar ook de bpm voor gewone auto’s gaat stapsgewijs omlaag, met in totaal 14,7 procent in 2020. Hoeveel je precies voor een gewone auto of plug-inhybride auto betaalt, is afhankelijk van onder andere de CO2-uitstoot van je auto. Je leest er meer over op de site van de Belastingdienst.