Let op bij kopen van re-import auto’s uit de USA.
OP DIT MOMENT WORDT DE DUITSE AUTO MARKT OVERSPOELD MET ZEER JONGE AUTO’S DIE VOOR EEN HABBEKRATS WORDEN AANGEBODEN.
Hoe kan het dat een Audi Q5 uit 2015 voor dezelfde prijs wordt aangeboden als een 2013 bij een officiële Audi dealer? Ook dikke jongens als de BMW 650i en Mercedes E 350 worden verkocht tegen droomprijzen. Hoe is dat mogelijk?
Goedkoop is altijd duurkoop blijft ook hier van toepassing. Het gaat om zogenaamde re-imports. Dit zijn auto’s van Duitse premium automerken die in de VS een zogenaamde ‘salvage title’ hebben.
De salvage title is een soort WOK nadat een auto een zeer zware schade heeft gehad, en daarbij mag de auto niet meer toegelaten worden op de Amerikaanse wegen. Echter geldt die title niet voor Europa. Sluwe handelaren kopen daarom ladingen afgekeurde schadeauto’s op in de VS en verschepen die naar Litouwen. Daar worden ze gerepareerd en opgelapt met onderdelen die van Europese schade- of diefstalauto’s afkomstig zijn. Bij het oplappen gaat het niet om de veiligheid van de klant, maar om zo snel mogelijk geld verdienen.
Waar kun je de re-import auto’s aan herkennen?
Lees de advertentie goed. Vaak staat het er gewoon in. Lees je re-import? Afblijven. Vraag er in ieder geval altijd naar. Vooral als de auto niet bij een dealer staat maar bij dubieuze handelaren met veel te ingewikkelde namen. Elite Cars, VIP Automobile, Luxus Autovermittlung, dat soort werk.
Duitsland is een dieselland, in de VS rijden ze voornamelijk benzine. Je ziet dat veel van de re-import auto’s benzinemotoren hebben. Benzine rijdende Nederlanders zijn dus extra kwetsbaar voor de re-imports vanuit Duitsland.
Soms herken je de re-import auto’s ook aan het feit dat BTW nooit terug te vorderen is. Zie je alleen een bruto prijs bij de advertentie in combinatie met de andere zaken? Afblijven! Veel handelaren hebben katvangers in dienst om strenge Duitse wetten te kunnen omzeilen. Wanneer het om bijvoorbeeld een consignatieverkoop gaat hoeven Duitse autohandelaren geen verantwoording af te leggen bij foutieve informatie in de advertentie.
Vraag naar het chassisnummer. Veel salvage titles zijn geregistreerd. Wanneer je het chassisnummer googelt kom je vaak een rapport tegen van alle ellende die de auto heeft doorstaan. Maar nog veel simpeler: USA auto’s hebben vaak zowel op de bijrijders- als bestuurderskant een airbag sticker zitten. Duitse auto’s alleen aan de bijrijderskant.
Prijs. Prijs. Prijs. Prijs.
Ik blijf erop hameren. Goedkoop bestaat niet. Een te lage prijs is nagenoeg altijd verdacht. Ik wil niet zeggen dat alle goedkope auto’s slecht zijn, maar het is wel een indicatie. Mijn antennes gaan in ieder geval op scherp.
Kijk ook naar uiterlijke kenmerken. Veel re-import auto’s zijn compleet omgebouwd naar EU normen. De cockpit, climate control, bumpers en lampen van USA spec auto’s zijn compleet anders. Er moeten een hoop dure onderdelen vervangen worden om de auto Europees te doen lijken. Die onderdelen worden vaak gestolen van Europese auto’s. Momenteel is er een ware rooftocht gaande naar koplampen, dashboards en andere gewilde onderdelen.
Wil jij in een auto rijden die voor de helft uit gestolen onderdelen bestaat?
Check deze docu op de Duitse televisie:
http://go.rtl2.de/schrootautos-uit-USA
BPM
Waar veel Europese auto’s een CVO hebben om de CO2 uitstoot te garanderen, hebben veel USA auto’s een compleet andere methode nom de CO2 uitstoot te berekenen. Zo kan het zijn dat een USA auto zomaar tientallen grammen CO2 meer uitstoot per kilometer. Zo wordt de BPM ineens duizenden euro’s hoger en ben je je voordeel kwijt.
Weet je het niet zeker? Bel mij of stuur me een mail met de advertentie. Vaak zegt mijn gevoel al genoeg. Gratis en vrijblijvend.