Carsharing wordt wereldwijd steeds populairder, maar niet in Duitsland. De gemiddelde Germaan is en blijft verknocht aan zijn automobiel, en wenst deze onder geen beding met anderen te delen.
Terwijl de van origine Franse deeldienst BlaBlaCar eerder deze week aankondigde de grens van 10 miljoen leden te zijn gepasseerd, is er in buurland Duitsland nog aardig wat werk aan de winkel. Uit een recente studie onder de grootstedelijke bevolking blijkt dat voor 76 procent van de Duitsers carsharing überhaupt geen optie is.
Stel de doorsnee Duitser voor de keuze zijn vierwieler of zijn halve trouwboek te delen, en je moet er niet raar van opkijken als hij zonder morren voor de laatste optie kiest. En op zich, voor velen is de auto dan ook een stukje persoonlijke levenssfeer, en dat mag wat kosten..
“En daarom zijn auto’s uit Duitsland van zeer hoge kwaliteit, Duitsers hebben een hart voor hun auto en koesteren deze”
Nederlandse autobedrijven importeren op grote schaal jonge tweedehands auto’s uit Duitsland en België vanwege de lage prijzen en het grote aanbod. Dat melden AD en NOS – en dat beaamt Bovag.
Uit cijfers van Bovag blijkt dat de import in het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent is gestegen, zo schrijft het AD.
In heel 2013 steeg het aantal auto’s uit de twee buurlanden al met 20 procent naar ‘een absoluut record’.
Bovag wijt de toename van buitenlandse wagens aan een tekort aan occasions op de Nederlandse markt.
De verkoop van nieuwe auto’s loopt al jaren terug. In 2013 reden 416 duizend nieuwe auto’s de showroom uit, een kwart minder dan een jaar eerder.
Direct gevolg daarvan is dat er weinig goede tweedehands auto’s in Nederland te koop zijn, terwijl de vraag naar betaalbare occasions wel hoog is, zo is de redenering.
Op NOSNieuws.nl staat een artikel (met gesproken interview met de Bovag-woordvoerder) over deze kwestie van geïmporteerde auto’s onder de kop ‘Tweedehandsje? Naar Duitsland!’.
In het Nationaal Occasion Onderzoek (NOO) dat jaarlijks wordt uitgevoerd door VWE en AM, zijn de bewegingen op het vlak van import en export duidelijk zichtbaar.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.